Kebijakan Pendidikan Nasional Dalam Perkembangan Kurikulum Di Indonesia

  • Juniaris Agung Wicaksono Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Madiun

Abstract

Education is a part of human life which has an important position. The intended interest in this matter is how humans carry out their lives and improve the quality of life. Indirectly if seen based on the philosophy of education which will direct people to think deeply or rooted in the reality of education. The development of national education must also develop in line with global developments by still taking into account the character's cultural values, and also an assessment of conditional factors. The implementation and development of education as intended and expected are in accordance with Law of the Republic of Indonesia Number 20 of 2003. Educational policies and roles that are oriented towards future progress will give birth to quality Indonesians. Qualified humans are humans who have high morale and are intellectual sufficient to know or master science and technology. The new paradigm of education is a new pattern or concept of education to achieve the goals of national education. The purpose of education is to produce human resources capable of facing various future challenges. In essence, the Education Policy that has been made is to improve the quality of education and the welfare of the nation.

References

Budiarti, Yesi. “Pendidikan Dan Pembelajaran Berdasarkan Dari Sudut Pandang Histori.” Jurnal Majalah Kreasi STKIP MPL 10, no. 2 (2018). file:///C:/Users/hp/AppData/Local/Temp/1228-3164-1-SM.pdf.

Datumala, Sarfika. “Peraturan Kebijakan Pendidikan Di Indonesia Pada Masa Orde Lama, Orde Baru, Reformasi Dan Kabinet Kerja.” Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial 1, no. 2 (2020).

Depdikbud. “Paradigma Pendidikan.” Last modified 2017. https://dindikbud.purbalinggakab.go.id/paradigma-pendidikan/.

Depdiknas, Tim Penyusun Data dan Informasi. Undang-Undang Sisdiknas No. 20: Tahun 2003. Jakarta: Pusat Data dan Informasi Pendidikan Balitbang Depdiknas, 2006.

Fadjar, Malik. Platform Reformasi Pendidikan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Ciputat: Logos Wacana Ilmu, 2001.

Hartono, Yudi. “Pendidikan Dan Kebijakan Politik ( Kajian Reformasi Pendidikan Di Indonesia Masa Orde Lama Hingga Reformasi).” Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya 6, no. 1 (2016).

Hermanto, Agustinus. Asesmen Kebutuhan Organisasi Persekolahan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2013.
Husda, Husaini. “Rekonstruksi Sejarah Kebangkitan Nasional.” Adabiya 21, no. 2 (2020).

Maghfuri, Amin. “Analsisi Politik Dan Kebijakan Pendidikan Islam Pada Awal Orde Reformasi, (1998-2004).” Tadbir: Jurnal Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: 8, no. 1 (2020).

Mulyasa, Enco. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, Dan Implementasi. Budiarti, Yesi. “Pendidikan Dan Pembelajaran Berdasarkan Dari Sudut Pandang Histori.” Jurnal Majalah Kreasi STKIP MPL 10, no. 2 (2018). file:///C:/Users/hp/AppData/Local/Temp/1228-3164-1-SM.pdf.

Datumala, Sarfika. “Peraturan Kebijakan Pendidikan Di Indonesia Pada Masa Orde Lama, Orde Baru, Reformasi Dan Kabinet Kerja.” Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial 1, no. 2 (2020).

Depdikbud. “Paradigma Pendidikan.” Last modified 2017. https://dindikbud.purbalinggakab.go.id/paradigma-pendidikan/.

Depdiknas, Tim Penyusun Data dan Informasi. Undang-Undang Sisdiknas No. 20: Tahun 2003. Jakarta: Pusat Data dan Informasi Pendidikan Balitbang Depdiknas, 2006.

Fadjar, Malik. Platform Reformasi Pendidikan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Ciputat: Logos Wacana Ilmu, 2001.

Hartono, Yudi. “Pendidikan Dan Kebijakan Politik ( Kajian Reformasi Pendidikan Di Indonesia Masa Orde Lama Hingga Reformasi).” Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya 6, no. 1 (2016).

Hermanto, Agustinus. Asesmen Kebutuhan Organisasi Persekolahan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2013.
Husda, Husaini. “Rekonstruksi Sejarah Kebangkitan Nasional.” Adabiya 21, no. 2 (2020).

Maghfuri, Amin. “Analsisi Politik Dan Kebijakan Pendidikan Islam Pada Awal Orde Reformasi, (1998-2004).” Tadbir: Jurnal Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: 8, no. 1 (2020).

Mulyasa, Enco. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, Dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011.

Purwanto, M. Ngalim. Ilmu Pendidikan Teoretis Dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009.

Sutono, Agus. “Meneguhkan Pancasila Sebagai Filsafat Pendidikan Nasional.” Jurnal Ilmiah CIVIS 5, no. 1 (2015).

Tilaar, H.A.R. 50 Tahun Pembangunan Pendidikan Nasional 1945-1995: Suatu Analisis Kebijakan. Jakarta: PT. Grasindo Persada, 1995.

Yuningsih, Heni. “Kebijakan Pendidikan Islam Masa Orde Baru.” Tarbiya: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (2015).
Published
2021-06-28
How to Cite
WICAKSONO, Juniaris Agung. Kebijakan Pendidikan Nasional Dalam Perkembangan Kurikulum Di Indonesia. Ngabari: Jurnal Studi Islam dan Sosial, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 77-92, june 2021. ISSN 2548-978X. Available at: <https://ejournal.iairm-ngabar.ac.id/index.php/Ngabari/article/view/65>. Date accessed: 21 sep. 2021. doi: https://doi.org/10.51772/njsis.v14i1.65.
Section
Articles