PENTINGNYA ETIKA DAN PROFESIONALISME PENDIDIK DALAM PERKEMBANGAN MORAL PESERTA DIDIK

  • Nia Yunia Sari Institut Agama Islam Riyadlotul Mujahidin Ngabar Ponorogo

Abstract

Cases of juvenile delinquency, especially students, are caused by low adolescent morale. The declining moral development of students is usually caused by religious and ethical subject matter which is unable to change student ethics for the better. Student morals are not only the responsibility of parents, but also the responsibility of educators.To be able to fulfill their responsibilities as a good educator, the teacher must have good and professional ethics in doing his job as an educator. This papper aims to find out the importance of the ethics and professionalism of educators in the moral development of students. Educators who have bad ethics and unprofessional educators will not be able to transmit moral education to students. Because in ethical education an educator is an example for students to behave well.

References

Anwar, Rosihan. Akidah Akhlaq. Bandung: Pustaka Setia, 2008.
Asep, dan Suyanto. Bagaimana Menjadi Calon Guru dan Guru Profesional. Yogyakarta: Multi Presindo, 2012.
Asmarani, Nur Aeni. “Peningkatan Kompetensi Profesionalisme Guru di Sekolah Dasar”, Jurnal Administrasi Pendidikan, Volume. 2 No. 1, (2014),
Assegaf, Abd. Rahman. Pendidikan Tanpa Kekerasan Tipologi Kondisi, Kasus dan Konsep. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 2004.
Hermino, Agustinus. Asesmen Kebutuhan Organisasi Persekolahan. Jakarta: Gramedia Pustaka Agama, 2013.
Holis, Muhammad. “Absensi Finger Print dan Perilaku Tidak Etis Tenaga Pendidik dan Kependidikan di Madrasah” Tadris Jurnal Pendidikan Islam, Volume 11 Nomor 2 (Desember 2016).
Ikromullah, Anata. “Tahap Perkembangan Moral Santri Mahasiswa Menurut Lawrence Kohlberg” Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraa, Tahun ke 28 Nomor. 2 (Agustus 2015).
Jama’ah, Ibn. Tazkirah al-Sami’ wa al-Nutakallim fi Adab al-Alim wa al-Muta’allim, terj. Echsanuddin, Asy-Syirkah al-Alamiyah li al-Kitab al-Syamil. Bairut Libanon: Athob’ah al-Ula, 1990.
Kholil, Muhammad. Adab al-‘Alim wal Muta’alim. Yogyakarta: Titian Wacana, 2007.
Kunandar. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2007.
Maghfiroh, Muliatul “Pendidian Akhlak Menurut Kitab Tahzib al-Akhlaq Karya Ibnu Miskawaih” Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 11 Nomor 2 (Desember 2016).
Marimba, Ahmad . Pengantar Pendidikan Islam. Bandung: CV. Ma’arif, 1994.
Metode Tim Didaktik dan Metodik IKIP. Pengatur Didaktik kurikulum. Surabaya: PT. Grasindo Persada, 1993.
M. Zeen, M. Kubais. Menggerakkan Jiwa Entrepreneur. Yogyakarta: Gosyen Publisying, 2018.
Nata, Abuddin . Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010.
Sayadi, Wajidi. Hadis Tarbawi: Pesan-Pesan Nabi Saw Tentang Pendidikan. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2015.
Setiawan, Donny. “Peran Pendidikan Karakter Dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral” Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun ke III No.1 (Februari 2013).
Sulaiman, Fathiyyah Hasan. Aliran-Aliran dalam Pendidikan (Studi Tentang Aliran Pendidikan Menurut Al-Ghazali). Semarang: Dita Utama, 1993.
Sumirat, Gunawan Cahya. “Pengaruh Profesionalisme dan Komitmen Organisasi terhadap Kinerja Internal Auditor dengan Kepuasan Kerja sebagai Variabel Intervening”. Tesis. Universitas Diponegoro, 2006.
Susanto. Filsafat Ilmu. Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
Published
2018-12-29
How to Cite
SARI, Nia Yunia. PENTINGNYA ETIKA DAN PROFESIONALISME PENDIDIK DALAM PERKEMBANGAN MORAL PESERTA DIDIK. Ngabari: Jurnal Studi Islam dan Sosial, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 68-80, dec. 2018. ISSN 2548-978X. Available at: <https://ejournal.iairm-ngabar.ac.id/index.php/Ngabari/article/view/42>. Date accessed: 26 nov. 2020.
Section
Articles