PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA DALAM PERSPEKTIF KEBIJAKAN PUBLIK

  • Juniaris Agung Wicaksono Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Madiun

Abstract

The curriculum has been around since ancient Greece, defined an education curriculum is  program provided by educational institutions. Based on education program, students carry out various learning activities that have an impact on encouragment toward their development and growth in accordance with their goals. The education system has been established with Law No. 20 of 2003 as its legal basis. In its development education in Indonesia used at least four basic strategies, first; equity of opportunity to obtain education, second; the relevance of education, third; improving the quality of education, and fourth; the efficiency of education. Based on the history of curriculum policy, can be seen that practical education in Indonesia is inseparable from testing. Policies are easy to change, only based on short-term thinking, finally the practical curriculum almost changes every ten years.

References

Abdullah, Anzar, “Kurikulum Pendidikan di Indonesia Sepanjang Sejarah (Suatu Tinjauan Kritis Filosofis)” dalam Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, No. 066, Tahun ke-13, Mei 2007.
Badan Standar Nasional Pendidikan, Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta: Depdiknas, 2006
Freire, Paulo, Pendidikan Kaum Tertindas, Jakarta: LP3ES, 1995.
¬¬¬¬¬__________, Politik Pendidikan, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
Hamalik, Oemar. Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017.
Illich, Ivan, Membebaskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2001.
Panyarikan, I Ketut Sudiri, “Sejarah Pendidikan di Indonesia: Jenjang Pendidikan Dasar pada Jaman Hindia Belanda Tahun 1900-1942” dalam Forum Penelitian Kependidikan Tahun 8 Desember 1996.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 29 Tahun 1990 Tentang Pendidikan Menengah
Reimer, Everett. Matinya Sekolah. Yogyakarta: Hanindita, 2000
Sanaky, Hujair AH. Paradigma Pendidikan Islam, Membangun Masyarakat Madani Indonesia. Yogyakarta: Safiria Insania dan MSI, 2003.
Sukmadinata, Nana Syaodih, Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
Susetyo PR., Benny. Politik Pendidikan Penguasa, Yogyakarta: LKiS, 2005.
Suyanto & Djihad Hisyam. Refleksi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia Memasuki Milenium III, Yogyakarta: Adicita Karya Nusa, 2000.
Suyanto. Dinamika Pendidikan Nasional dalam Percaturan Dunia Global, PSAP Muhammadiyah, 2006.
Tilaar, H.A.R., dan Riant Nugroho. Kebijakan Pendidikan: Pengantar untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
___________. Kekuasaan dan Pendidika., Bandung: Rosdakarya, 1998.
___________. 50 Tahun Pembangunan Pendidikan Nasional 1945-1995: Suatu Analisis Kebijakan, Jakarta: Grasindo, 1995.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 2 Tahun 1989 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Supriadi, Dedi, Mengangkat Harkat dan Martabat Guru. Jakarta: Adicia Karya Nusa, 1999.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Published
2018-12-29
How to Cite
WICAKSONO, Juniaris Agung. PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA DALAM PERSPEKTIF KEBIJAKAN PUBLIK. Ngabari: Jurnal Studi Islam dan Sosial, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 47-67, dec. 2018. ISSN 2548-978X. Available at: <https://ejournal.iairm-ngabar.ac.id/index.php/Ngabari/article/view/40>. Date accessed: 26 nov. 2020.
Section
Articles